Robotica voor Matura Proefschrift
Hallo robotica gemeenschap Wij (ik & 2 collega's) moeten dit najaar een Matura-scriptie (kantonschool) inleveren. We hebben tot eind volgende maand de tijd om het onderwerp in te perken. Een mogelijk onderwerp voor onze MA is robotica. Omdat we echter weinig contact hebben gehad met het onderwerp zelfbouwrobots en microcontrollers, wilde ik je om advies vragen. Over onze voorkennis: Met z'n drieën richtten we ons op wiskunde en natuurkunde op school. We hebben ook enige kennis van programmeren (geen Java of C++, maar Python) en hebben kleine spelletjes geprogrammeerd zoals 4 Wins (met computertegenstanders). Ons probleem bij het vinden van een onderwerp is dat we niet precies weten wat er binnen onze mogelijkheden ligt. Ik had zojuist een spontaan idee, dat ik kort aan jullie wil voorleggen: Een zelfrijdende robot moet een tracker kunnen volgen zodra die geactiveerd is. De mogelijke plaats van gebruik zou bijvoorbeeld een flat van een bejaarde kunnen zijn. De persoon zou de tracker bij zich moeten dragen. Als de persoon omvalt en niet meer kan opstaan of om hulp roepen, kan hij of zij de tracker activeren. De robot "ontwaakt dan uit zijn slaapstand" naar de tracker en heeft bijvoorbeeld een huistelefoon bij zich. De persoon is nu in staat een buurman te bellen. Natuurlijk zou men de robot nog veel verder kunnen ontwikkelen (mogelijkheid om deuren te openen / de robot uitrusten met een antenne voor een mobiele telefoon en dan een zelfactiverende noodoproepfunctie programmeren (voor het geval de robot niet over een obstakel heen kan, of de persoon intussen bewusteloos is geraakt en dus de telefoon niet van de robot pakt, enz.) Mijn vraag aan jullie is: kennen jullie goede websites waar je je over dit onderwerp kunt inlezen? Denk je dat het voor beginners mogelijk is om in een half jaar een zelfrijdende robot te bouwen/programmeren? Ik kijk uit naar jullie meningen en feedback!
0